In verband met de lengte van de film is er een pauze van 10 minuten.
De camera voert ons vanuit de hedendaagse ondergrondse naar boven, waar we het koortsachtig kloppend Berlijn van 1931 herkennen, een hoogst complexe tijd met een tragische toekomst − we zien de nazi’s reeds schreeuwend door de straten gaan. Hoofdpersoon is de jonge dr. Fabian, overdag werkzaam bij een reclamebureau. Zodra het donker wordt, verkent hij met zijn rijke, links-radicale vriend Labude het extravagante nachtleven, en wordt hij verliefd op de mooie Cornelia. Politieke onzekerheid en ontslag zijn tot daaraan toe, maar hoe valt zijn ironisch-afstandelijke levenshouding te rijmen met de liefdespijn? Een film als een draaikolk over drie mensen die dreigen te verzuipen in de woelingen van de Weimar-tijd in Duitsland. Voor deze meeslepende verbeelding van Erich Kästners autobiografische interbellum-klassieker smeedt Regisseur Dominik Graf een eigenzinnig en stijlvol geheel, waarin intieme momenten en hectische ensceneringen elkaar in hoog tempo opvolgen − alsof de geschiedenis nog kan worden ingehaald.