In de beproefde traditie van de Iraanse artshousecinema (denk aan het werk van Abbas Kiarostami en Asghar Farhadi) confronteert regisseur en coscenarist Vahid Jalilvand de kijker stapsgewijs met aspecten van een moreel dilemma. Het draait allemaal onmiskenbaar om de tegenstelling tussen goed en kwaad, maar daarmee is nog niet meteen duidelijk wat de beste handelswijze is.
Een doorgaans strikte lijkschouwer treft in het mortuarium het lichaam aan van een bekende. Zijn collega heeft de doodsoorzaak al vastgesteld, maar hij weet een mogelijke andere verklaring. Maar die waarheid openbaren, zou betekenen dat hij persoonlijk bij de zaak betrokken raakt. Bovendien zou het voor de betrokkenen onrechtvaardige gevolgen kunnen hebben.
Jalilvand hanteert een uitgebleekt kleurenpalet, laat zijn naturalistisch acterende hoofdrolspelers de ruimte en bouwt, met steeds nieuwe verwikkelingen, de spanning gestaag op. Won prijzen voor Beste Film en Beste Acteur (Amir Aghaee) in het Orizzonti-programma van het filmfestival van Venetië.
Links:
- IMDb
- MovieMeter
- De Volkskrant (vier sterren): “Suspense en slimme plotwendingen maken No Date, No Signature spannend”
- NRC (Vier sterren): “No Date, No Signature verheft morele dilemma’s tot kunst”
- Trouw (Vier sterren): “No Date, No Signature gaat over verdriet en niet te stillen schuldgevoelens”
Trailer: