In de openingsscène zoeken twee herten in de winter in het besneeuwde bos naar voedsel. Geheimzinnig, want al snel daarna zitten we in het slachthuis, waar we kennis maken met Maria, die daar kwaliteitscontroleur is. Ze is niet zo geliefd, want te streng en in het sociaal verkeer is ze geen talent. Endre is financieel directeur van het slachthuis en observeert graag zijn werknemers. Het zijn beide eenzame zielen. Op een gegeven moment ontdekken deze twee dat ze dezelfde dromen delen! Dat schept een intrigerende situatie, die de twee uit hun comfortzone dwingt; riskant voor ze. Misschien de sleutel tot echte intimiteit? Onder hun kalme uiterlijk zitten diepe gevoelens, zoals een verlangen naar echt contact. On body and soul is dwars, maar ook mysterieus en ontroerend. Enyedi kreeg op de Berlinale van 2017 de Gouden Beer voor haar film en bovendien de prijs van de filmpers.
NRC (★★★★★) ‘On Body and Soul´beroert hart én hoofd
De Filmkrant: Ildikó Enyedi over On Body and Soul
De Morgen (★★★★) “On Body and Soul is een heerlijke mengeling van atypische romantiek en stijlvol surrealisme, waarin een emotionele slachting nooit veraf lijkt.”
Trouw (★★★★) “langzame paringsdans tussen twee eenzame zielen”