Voor de gelauwerde Filipijnse langfilmer Lav Diaz, die zijn hand niet omdraait voor films van tien uur, is The Woman Who Left met 226 minuten aan de korte kant. Deze rustig ademende, compacte vertelling, gebaseerd op Tolstoj’s korte verhaal God ziet de waarheid, dat eerder via Stephen King leidde tot The Shawshank Redemption, leverde hem de Gouden Leeuw op bij het afgelopen filmfestival van Venetië. Na dertig jaar onterechte gevangenschap wordt ex-basisschoollerares Horacia (Charo Santos-Concio) in 1997 onverwachts vrijgelaten. Familie (overleden, verhuisd of verdwenen) en land (volgens de radio geteisterd door kidnappings) zijn intussen veranderd. Via meanderende gesprekken mengt de barmhartige maar wraakzuchtige Horacia zich in de onderkant van de samenleving. Zo plaatst regisseur/scenarist/cameraman/editor Diaz – in grafisch, contrastrijk zwart-wit en lange, statische shots – opnieuw de wederwaardigheden van individuen tegen de politieke, historische en maatschappelijke achtergrond van zijn geboorteland.
De Morgen (★★★★) “The Woman Who Left duurt bijna vier uur en is elke seconde van zijn tijd waard.”
Cinemagazine (★★★★½) “De prachtige, weide en statische shots, allen in zwart-wit, leggen haarfijn bloot hoe de mensen aan de onderkant van de maatschappij gevangen zitten in hun eigen tableaux vivants.”
De Filmkrant (★★★★) ‘Ontroerend nieuw hoofdstuk van Diaz’
VPRO Cinema (★★★★) ‘Betoverende oefening in geduld’